Viisi vinkkiä mistä tunnistat vatsalihasten erkaantuman? - Nordic Fit Mama
14805
post-template-default,single,single-post,postid-14805,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Viisi vinkkiä mistä tunnistat vatsalihasten erkaantuman?

Viisi vinkkiä mistä tunnistat vatsalihasten erkaantuman?

Vatsalihasten erkaantuma on tila, missä suorat vatsalihakset eivät raskauden jälkeen ole palautuneet yhteen lähelle toisiaan, vaan lihasten välissä on rako. Lisäksi suorien vatsalihasten välissä oleva valkoinen jännesauma, linea alba, sekä koko keskivartalon tuki on heikentynyt.

Synnytyksen jälkeen keskivartalon kuntoutuminen voi viedä aikaa ja keskikroppa saattaa tuntua ja näyttää monella tavalla erilaiselta kuin ennen.

Alla viisi vinkkiä mistä tunnistat vatsalihasten erkaantuman:

  1. Keskivartalon tuki on hakusessa. Et luota keskivartaloosi ja raskauden jälkeen se ei tunnu palautuneen samaan tilaan kuin missä se oli ennen raskautta
  2. Raskauden jälkeen vatsaan on jäänyt selkeä pömppö, vaikka muuten olisitkin palautunut entisiin mittoihisi.
  3. Koukkuselinmakuulla, kun nostat pään ja yläselän irti lattiasta ja painat leuan kohti rintaa ja samalla tunnustelet vatsan keskiosaa (linea albaa) rintalastasta alaspäin tunnet selkeän erkaantuman suorien vatsalihasten välissä, eli kohdan, jonne sormet uppoavat.
  4. Tehdessäsi istumaannousun koukkuselinmakuulta, vatsan keskiosa nousee ylöspäin ja siihen muodostuu harjanne tai nk. ”patonki”.
  5. Kärsit helposti (ala-)selkäkivuista ja/tai virtsankarkailusta.

Vatsalihasten erkaantumaa on mahdollista kuntouttaa oikeanlaisen treenin avulla ja tuloksia saada nopeastikin. Usein elämänlaatu muuttuu kertaheitolla, kun oma keho alkaa tuntua jälleen omalta, virtsankarkailu jää historiaan ja luottamus keskikehoon palautuu. Vaikka synnytyksestä olisi jo aikaa, mutta lantionpohjan ja syvien vatsalihasten kuntoutus olisi jäänyt, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja lihaksia on aina mahdollista kuntouttaa ja vahvistaa oikeanlaisella harjoittelulla.

Nordic Fit Mama
info@nordicfitmama.fi