Tarina: Äitikurssin avulla löysin kokonaisvaltaisesti hyvän olon - Nordic Fit Mama
15310
post-template-default,single,single-post,postid-15310,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Tarina: Äitikurssin avulla löysin kokonaisvaltaisesti hyvän olon

Tarina: Äitikurssin avulla löysin kokonaisvaltaisesti hyvän olon

Synnytyksestäni oli kulunut jo kolme vuotta, kun istuin yhtenä iltana ravintolassa naisten verkostoitumisdinnereillä. Koska koossa oli iso joukko naisia, puheeksi tulivat jossain vaiheessa iltaa myös synnytykset ja naisten vaivat. Valittelin vierustoverilleni, kuinka en ollut toisen synnytykseni jälkeen tuntenut oloani enää kotoisaksi kropassani. Vatsani oli jäänyt pömpölle, ryhti kyhmylle, juokseminen ja trampoliinilla pomppiminen ei onnistunut ilman tena ladyja ja ylipäätään en saanut yhteyttä kroppaani.

Kuin taivaan lahjana vierustoverillani oli vastaukset kaikkiin ongelmiini. Hän nimittäin oli aivan sattumalta Kuntouta keskivartalo -äitikurssin kehittäjä Riina Laaksonen, jota en siinä vaiheessa vielä tuntenut.

Oli uskomattoman helpottavaa kuulla, että vaivoihini, joita olin pitänyt lopullisena osana elämääni, oli yhteinen nimittäjä: liian aikaisin aloitettu, synnytyksen jälkeinen treeni, siitä johtuva vatsalihasten erkauma ja huonosti kuntoutetut lantionpohjalihakset. Olin tietämättömänä lähtenyt treenaamaan aikoinani vain neljä viikkoa synnytyksen jälkeen ja tehnyt liikkeet aivan miten sattuu.

Riina suositteli minulle viisi viikkoa kestävän Kuntouta keskivartalo -äitikurssin käymistä, eikä minua tarvinnut kahta kertaa kannustaa mukaan.

Ihastuin verkkokurssina suoritettavan kurssin toimintatapaan saman tien. Ruuhkavuosien kiireisiin arkipäiviin sopi erinomaisesti, että treenin pystyi toteuttamaan mihin aikaan vuorokaudesta tahansa ja se ei vienyt enempää kuin kymmenen minuuttia. Harjoitukset olivat usein pieniä ja ne pystyi toteuttamaan melkein missä vaan, vaikka tuolilla istuessa tai pyörällä ajaessa. Samaan aikaan oli kuitenkin mahtavaa löytää foorumilla myös yhteisöllisyyttä verkkokurssin muista kävijöistä sekä tietää, että joka päivä oli uusi positiivinen treenivideo odottamassa ja mahdollisuus kysyä Riinalta vinkkejä.

Minut yllätti, kuinka pienillä liikkeillä pystyin jo löytämään tuntuman omaan keskivartalooni. Kahden viikon treenin jälkeen aloin tajuta, että minullahan oli jossain syvät vatsalihakset sekä lantiopohjalihakset. Ne piti vain ensin löytää.

Ensimmäisten viikkojen aikana tulin jälleen tietoiseksi keskivartalostani ja ymmärsin, miksi sitä kutsuttiin korsetiksi. Se todellakin kannatteli vartaloani, tai siis ainakin sen pitäisi kannatella. Opin myös sen, miten vatsalihasten erkauma tunnistetaan. Järkytti tajuta, että minulla oli todellakin ollut vatsalihasten välissä vuosikausia monen sentin mentävä kolo.

Kolmannella viikolla aloin jo löytää voimaa uudelleen koko kroppaani. Satuin lähtemään tuolloin juuri ratsastusviikonlopulle Viroon. Oli mahtavaa huomata, miten treeni oli vaikuttanut rakkaaseen harrastukseeni: minun oli paljon helpompi pitää tasapainoa ja keventää pitkiäkin pätkiä. Tuntui myös, että aloin kannatella itseäni ryhdikkäämmin.

Kurssiin kuuluu treenipäivien ohella kivoja relauspäiviä. Viikonloput olivat aina vapaata ja viiden viikon aikana huomioitiin erinomaisesti lapsiperheen arki sekä rohkaistiin äitejä ottamaan itselleen luksusmomentteja esimerkiksi kävelyiden muodossa. Toisaalta myös parisuhdetta ja lantionpohjalihasten kunnon vaikutusta seksiin käsiteltiin ja muun muassa kehotettiin ottamaan aikaa yhdessä pariskuntana.  

Kurssi yllättikin kokonaisvaltaisuudellaan. Äidin hyvinvointi ei riipu vain fyysisestä kunnosta, vaan yhtä paljon vaikuttavat lepo ja henkinen hyvinvointi. Nämä kaikki aspektit huomioitiin.

Tietoisuuteni treenistä synnytyksen jälkeen kasvoi kurssin ansioista todella paljon. Opin, että maltti on valttia. Synnytyksen jälkeistä treeniä ei tulisi aloittaa liian aikaisin, eikä väärillä liikkeillä ja jo raskauden aikana tehtävät harjoitukset voivat auttaa lantionpohjalihasten palautumisessa. Opin myös sen, että rikkinäisellä keskivartalolla juokseminen ja pomppiminen trampoliinilla ovat about pahimpia asioita, mitä ihminen voi itselleen tehdä. Lantionpohjassa kun ei ole silloin minkäänlaista joustoa.

Viiden viikon kurssin jälkeen en päässyt eroon kokonaan pömppövatsastani, mutta virtsankarkailut katosivat ja tietoisuus omasta kropastani kasvoi huomattavasti. Opin myös katsomaan peiliin ja sanomaan itselleni, että rakastan itseäni, juuri sellaisena kuin olen.

Ja siitähän kaikessa onkin loppupeleissä kyse. Äitinä unohtaa usein itsensä, kun touhottaa arjessa muiden eteen koko ajan. Tärkeitä on kuitenkin juuri äidin kokonaisvaltainen hyvinvointi, sillä sen avulla jaksaa muukin perhe porskuttaa eteenpäin paljon paremmin.

 

Xoxo

Inari Fernández

Ruuhkavuosissa temmeltävä kahden lapsen äiti ja intohimoinen aikuistubettaja.

 

PS. Tein kurssista Äidin Puheenvuoron YouTube-kanavalleni viiden viikon mittaisen vlogin, käy ihmeessä katsomassa, minkälaista treeni käytännössä oli.

Nordic Fit Mama
info@nordicfitmama.fi