FAQ - Usein kysytyt kysmykset

Voinko osallistua kurssille vaikka synnytyksestä on jo useampi vuosi aikaa?

Voit, se hyvä puoli keskivartalon harjoittamisessa on, että siihen ei ole parasta ennen –päivää, aina on hyvä hetki aloittaa! Kurssia markkinoidaan 0-12kk ikäisten vauvojen äideille, sillä kurssi ottaa vauva-arjen haasteet huomioon kokonaisuudessaan, mutta toki kuntouttavat treeniliikkeet ovat aina aloitettaessa samat. Lantionpohjan lihasten kuntoa on saatu kohennettua ja päästy eroon esim. ikävästä virtsankarkailusta vielä eläke-ikäisilläkin naisilla.

 

Voinko osallistua kurssille jos epäilen, että minulla on vatsalihasten erkaantuma?


Voit osallistua. Kaikki kurssin liikkeet ovat sellaisia, että ne on turvallista tehdä, vaikka kärsisikin vatsalihasten erkaantumasta. Itse asiassa liikkeiden tarkoitus on nimenomaan auttaa erkaantuman korjaantumisessa. Kurssilta saat reilusti tietoa kuinka on turvallista treenata jos kärsii erkaumasta. Jos erkauman lisäksi sinulla on tyrä, voimakkaita selkävaivoja tai erkaantuma on suuri ja näyttää siltä, että iho on ohutta ja esim. ”syke näkyy läpi”, kannattaa olla yhteydessä paikkakuntasi lantionpohjan asioihin erikoistuneeseen fysioterapeuttiin. Lantionpohjaan erikoistuneita fysioterapeutteja voit etsiä paikkakuntakohtaisesti pelvicus.fi –sivulta.


Onko mahdollista osallistua kurssille, jos olen synnyttänyt sektiolla?


Kyllä voit osallistua ja ehdottomasti kannattaa! Sektio on yksi suurimpia leikkauksia tällä hetkellä. Suurin osa leikkauksista tehdään nykyään tähystyksellä. Sektiossa mennään seitsemän eri vatsan kerroksen läpi, katkaistaan vatsalihakset ja hermot. On erittäin tärkeää, että keskivartaloa lähdetään harjoittamaan, jotta hermotus vahvistuu ja siten saadaan taas pikku hiljaa kaikki lihakset käyttöön tarkoituksenmukaisella tavalla. Kaikki kurssin harjoitukset voit tehdä täysin samalla tavalla riippumatta siitä oletko synnyttänyt sektiolla tai alateitse.

Kuinka pian synnytyksen jälkeen voin osallistua kurssille?


Kurssille voi osallistua niin pian synnytyksen jälkeen kuin hyvältä tuntuu. Kurssilla aloitetaan lantionpohjan harjoitteista, jotka olisi hyvä aloittaa mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Niiden jälkeen edetään pikkuhiljaa, lempeästi syviin keskivartalon lihaksiin. Lantionpohjan lihakset aktivoituvat aina keskivartalon lihaksista ensimmäisinä. Jos niiden aktivointi ei toimi oikein, keskivartalossa saattaa hyvin todennäköisesti olla toimintahäiriöitä. Synnytyksen jälkeen kehon oloon ja kuntoon vaikuttaa hyvin moni asia ja jokaisen tilanne on aina hyvin yksilöllinen. Jos joku askarruttaa kovasti, mielummin kuin pohtia yksin, kannattaa kysyä lantionpohjan asioihin erikoistuneelta fysioterapeutilta. Kurssin aikana voit myös esittää mieltä askarruttavia kysymyksiä valmentajalle.

Miksi kannattaa osallistua kurssille, voinhan treenata esim. lantionpohjaa itsenäisestikin?


Itsenäisesti treenaaminen on todella hyvä asia, mutta valmennuksen yhteydessä sinulla on mahdollisuus saada myös vastauksia treenin kuluessa mahdollisiin mieleen nouseviin kysymyksiin. Valmennus tarjoaa kattavan tietopaketin kehon muutoksista, sen kuntoutuksesta ja turvallisesta treenistä raskauden ja synnytyksen jälkeen. Puhumme myös asioista, joista vielä usein vaietaan, kuten virtsankarkailusta ja miten lantionpohjan lihaksia treenaamalla voi parantaa seksuaalisuutta.   Valmennus muistuttaa säännöllisesti harjoitusten tekemisestä ja tuo ne helpolla tavalla vauva-arkeen. Lantionpohjan ja keskivartalon kuntouttamisessa säännöllisyys ja pitkäjänteisyys ovat hyvin tärkeitä. Valmennus pyrkii myös varmistamaan, että liikkeet tehdään oikein ja turvallisesti. Kun osallistujat saavat joka päivä ja jokaiseen liikkeeseen selkeät kuva-, teksti- ja video-ohjeet, pysyy liikkeidenkin oikeaoppisuus paremmin mielessä. Valmennuksessa saat liikkeisiin myös enemmän variaatiota ja keho kehittyy nopeammin saadessaan erilaisia ärsykkeitä.

Voinko maksaa liikuntaseteleillä?

Meille käy maksuvälineinä Smartum, Edenred, ePassi ja Eazybreak. 

Smartum-saldo, Edenred, ePassi & Eazybreak:
Etsi palveluntarjoajan verkkopalvelusta palveluntarjoajaksi Nordic Fit Mama tai Hyvinvointistudio Lupaus. Maksa suoritus ja lähetä kuitti/ruutukaappaus ostosta sähköpostitse info(at)nordicfitmama.fi Sinulle lähetetään paluupostissa linkki valmennukseen.

Smartum- tai muut fyysiset setelit:
Voit lähettää allekirjoitetut setelit ja tiedon minkä kurssin haluat ostaa postitse osoitteeseen:

Riina Laaksonen / Nordic Fit Mama
Purjeentekijänkuja 5 A
00210 Helsinki
Laita asiasta meiliä info(at)nordicfitmama.fi. Kun setelit ovat perillä, sinulle lähetetään linkki valmennukseen.

 

Liity Nordic Fit Mama yhteisöön