Mistä johtuu ns. raskausvatsa vielä synnytyksen jälkeen? - Nordic Fit Mama
14803
post-template-default,single,single-post,postid-14803,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Mistä johtuu ns. raskausvatsa vielä synnytyksen jälkeen?

Mistä johtuu ns. raskausvatsa vielä synnytyksen jälkeen?

Hyvinvointistudio Lupauksen valmentaja, mm. raskaus- ja synnytyksen jälkeiseen harjoitteluun perehtynyt Sara Nevalainen, on valmentanut kolmen lapsen äitiä, Hanna Gullichsenia jo pidemmän aikaa. Hannan treeneistä ja palautumisesta kaksosraskauden jälkeen voit lukea hänen blogistaan.

Hannan treenikirjoitukset ovat olleet huikean suosittuja ja saaneet lukijat kommentoimaan myös omia tilanteitaan. Alla Saran vastaus erääseen Hannan blogin kommenttiin. Tämä vastaus oli niin tyhjentävä, ammattimainen ja tarjosi vastauksen niin moneen yleisesti pohdittuun kysymykseen, että Hanna oli nostanut sen omaksi postauksekseen ja julkaisemme kirjoituksen myös täällä omassa blogissamme.

Koska synnytyksen jälkeisestä palautumisesta puhutaan vielä verrattain vähän, meidän tavoitteemme on viedä tietoa siitä ja turvallisesta treenistä – mikä tukee palautumista ja vahvistaa keskivartaloa – mahdollisimman laajalle! Tämän vuoksi järjestämme säännöllisesti äiti-iltoja studiollamme sekä yhteistyökumppaneidemme kanssa, valmennamme jatkuvasti raskaana olevia ja synnyttäneitä sekä olemme kehittäneet kuntouta keskivartalo -verkkovalmennuksen.

Ja asiaan:

”Niin tosiaan, kuten usein mielelläni sanonkin, ihminen on rakentunut kudoksesta joka uusiutuu niin kauan kun ihminen on elossa, joitain poikkeuksia, kuten niveliä lukuunottamatta.
Suomalaisilla on geeniperimässään melko suurella prosentilla niin kutsuttua kudosheikkoutta, joka altistaa esimerkiksi mainitulle kohdun laskeumalle. Laskeuma voi joissain tapauksissa kehittyä myös ilman raskautta, lantionpohjan kudosrakenteiden heiketessä.  Useimmiten kuitenkin tilaan on johtanut vaikea raskaus ja tai synnytys. Lääketieteen (nykymielipiteen) mukaan tämä tila on pysyvä, eikä sitä voi  auttaa leikkauksetta, ehkäisy ja oireiden lieventäminen sen sijaan  on mahdollista lantionpohjan lihaksia vahvistamalla.

Sisäelimet joutuvat raskauden aikana antamaan tilaa kasvavalle kohdulle, kuten myös sisäelinten päällä olevat rakenteet, eli lihakset ja iho. Kun vauva on syntynyt, keho on niin tottunut raskaudenaikaiseen olotilaansa että alkuperäisen ryhdin, sisäelinten paikkojen ja hermotuksen rakentamiseen menee aikaa. Tähän voi kuitenkin kokemukseni ja tietämykseni mukaan vaikuttaa ratkaisevasti. Vaivaa on toki nähtävä, usein opeteltava käyttämään kehoa uudestaan, opeteltava kirjaimellisesti tuntemaan keho uudestaan (hyvin usein synnyttäneillä naisilla ei ole kunnollista, edes kosketustuntoa) kehossaan.

Venyneet, heikosti käytetyt lihakset, jos niiden päällä on vielä rasvakudosta, ovat aivan oikeata painoa, joka monissa tapauksissa vetää kudosrakenteita ikäänkuin alaspäin, ja tästä aiheutuu monen mainitsema ”raskausvatsa”, samoin mahdollinen erkauma pysyy auki muunmuassa tästä syystä-keho on ikäänkuin ”liian suuri” rankaan nähden ja sitä on vaivalloista kantaa siten, että nivelet ja lihakset olisivat niille tarkoitetuilla paikoilla. Tällöin myös sisäelimiin kohdistuva, alaspäin vetävä paine on melkoinen. Puhutaan puuttellisesta kehonhallinnasta. Leikkauksilla on kohdun laskeumien hoidossa varmasti paikkansa, mutta asiaan voi vaikuttaa vähintäänkin siten että oireet lievenevät. Asiansa osaavat lääkärit mainitsevatkin, että leikkausta harkitaan vasta lapsiluvun ollessa täynnä, eikä helpotus ole lopullinen ellei lihaksia harjoiteta.

Kun kehoa hermotetaan uudestaan, harjoitellaan sitkeästi ja kärsivällisesti , vaiva lievenee, koska kudokset alkavat kollageenin uudistuessa (keskimäärin kollageeni uudistuu 320 vuorokaudessa ilman tiettyjä hormonaalisia lääkeaineita, jotka ovat väärinkäytettyinä vaarallisia ja laissa kiellettyjä) rakentua uudestaan, tiivistyä, korjautua, edellyttäen ettei kudoksia venytetä ja löysytetä uudestaan (vrt. lihominen, uusi raskaus, lihaskuntoharjoittelun keskeyttäminen, vaikea sairaus kuten kasvaimet tai paha endometrioosi).  Tämä johtaa väistämättä myös ulkonäön, ryhdin ja yleisen toimintakykyisyyden paranemiseen.

Aiemmin aloitettu harjoittelu on aina parempi, mutta kuten kuluneesti sanotaan, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Minun on pakko uskoa tähän oman henkilökohtaisen kokemukseni ja melkein kahdenkymmenen vuoden aikana näkemieni asiakastulosten takia.

Älkää siis luopuko toivosta ja puhukaa, kyselkää, ottakaa selvää-ennenkaikkea näistä asioista pitäisi pystyä puhumaan, ongelmat eivät ole uusia mutta niistä on aina häveliäisyyssyistä vaiettu. Muutokset kuuluvat raskauteen, niistä kärsiminen taas ei minun mielestäni kuulu yhtään kenenkään elämään. Lapsen kantaminen ja synnyttäminen on uskomaton työ, suuri ihme, johon liittyvistä asioista ei tulisi kantaa syyllisyyttä; jokainen äiti ja nainen on ansainnut itselleen laadukkaan elämän ja kehon.”

Nordic Fit Mama
info@nordicfitmama.fi