by Nordic Fit Mama June 20, 2019 2 min read

Stressi on mukana elämässä monessa kohtaa. Kun perheeseen syntyy uusi perheenjäsen, se on stressitekijä koko perheelle, vanhempia ja lapsia myöten. Tässä kohtaa olisi tärkeää tunnistaa stressin oireet itsessään ja ymmärtää kumppanin stressiä, jotta kumpikin voisi antaa toisilleen ymmärtävää ja joustavaa tukea. Näin hyvä vuorovaikutus, sekä tunneside kantaisi koko perhettä yhdessä eteenpäin.


Stressi voi ilmetä monin eri tavoin ja on hyvä tunnistaa, miten juuri sinun stressisi ilmenee.

Psyykkisinä oireina voi ilmetä mm:

  • ahdistusta
  • vaikeuksia päättää asioista
  • ärtymystä
  • aggressiota
  • hermostunutta ja levotonta olotilaa
  • kaventunutta ajatusmaailmaa
  • itkuherkkyyttä
  • hallinnan tunteen puutetta
  • kärsimättömyyttä

Ajatukset voivat pyöriä negatiivista kehää ja niistä voi olla vaikea irrottautua. Mieltä voi olla vaikea saada rauhoittumaan ja tämä voi tulla esiin myös nukkumaan käydessä tai yöllä herätessä. Ajatukset sinkoilevat sinne-tänne.

Stressin fyysisiä oireita voivat olla mm:

  • erilaiset tulehdustilat
  • jatkuvat sairastelukierteet
  • erilaiset kiputilat
  • selkäkivut
  • suolisto-ongelmat
  • ruokahaluttomuus (myös psyykkinen)
  • päänsärky
  • niska-hartiakivut
  • verenpaineen nousu
  • sykkeen kohoaminen
  • pinnallinen hengitys, joka voi lisätä erilaisia jännitystiloja elimistössä
  • iho-ongelmat

Jotta pystyt huomaamaan stressin merkit ajoissa, on sinun osattava pysähtyä itsesi pariin ja kuunneltava mitä mielesi ja kehosi sinulle kertovat. Millaisia psyykkisiä tai fyysisiä oireita stressi sinulle aiheuttaa. Kun tunnistat nämä merkit, pystyt puuttumaan stressitekijöihin ajoissa ja näin hallitsemaan niitä paremmin. 

 

Stressi / ylivireystesti

Merkitse kuinka monesta alla olevasta väittämästä tunnistat itsesi.

  • Tunnit vuorokaudessa ei riitä?
  • Ajatukset sinkoilevat sinne tänne, etkä saa niitä rauhoittumaan?
  • Tehtävää on koko ajan?
  • Sinusta on vaikea pysähtyä ja olla tekemättä mitään?
  • Et saa oikein mitään aikaiseksi tai asiat jäävät kesken?
  • Tunnet olevasi väsynyt koko ajan, eikä energia riitä mihinkään?
  • Olet herkästi itkuinen?
  • Hermostut helposti?
  • Sinusta on vaikea saada hyvää vastavuoroista keskustelua aikaiseksi kumppanin kanssa?
  • Seksuaalinen halukkuus on vähäistä tai sitä ei ole ollenkaan?
  • Sinulla on usein iloton olo?
  • Sinun on oltava koko ajan menossa tai sinun on vaikea lähteä yhtään minnekään?
  • Omaa aikaa ei ole riittävästi tai ollenkaan?
  • Muisti on alkanut takkuilla?
  • Et pysty keskittymään yhteen asiaan kerrallaan?
  • Sinun on vaikea saada kehoosi rauhallista rentouden tunnetta?
  • Sinulla on koko ajan älylaite kädessä tai ryntäät heti katsomaan viestit ym.?
  • Palautumisen resurssit ja hetket ovat vähissä?
  • Päivissä tuntuu olevan liikaa erilaista silppua ja keskeytyksiä, jotka saavat stressitasosi nousemaan?

Stressi on loppujen lopuksi pohjasyynä hyvin monille erilaisille sairauksille, ihmissuhdeongelmille ja tyytymättömyydelle omaa elämää kohtaan.

Moni elää pitkittyneen stressin alla ja tunne voi olla jo niin tuttu, että sitä pidetään normaalina. Pitkään jatkuneessa stressitilassa hermoston toiminnot ovat ylivirittyneet liian pitkäksi aikaa ja mikä ei ole ihmiselle hyväksi. Ihmisen mieli ja keho ei jaksa sellaista pitkään.

Mikäli tunnistit itsesi useammasta kuin kolmesta kohdasta, niin sinun olisi tärkeä kiinnittää nyt huomiota omaan hyvinvointiisi.

Stressinhallintamenetelmiä opettelemalla opit vähentämään kuormitustasi ja lisäämään ja vahvistamaan palautumistasi ja löytämään itsellesi sopivat palautumisen tavat. Lisäät myös hallinnan tunnetta elämääsi, mielenrauhaa sekä energiaa ja siten pystyt kohtaamaan myös läheisesi paremmin. 

 

Kirjoittaja on stressinhallinnan valmentaja Maria Rautava. Lisätietoa Mariasta saat hänen verkkosivuiltaan.

Stressinhallinnan keinoja ja stressin tunnistamista ja sen purkamista, myös kehollisesti, opettelemme Treeni, ravinto ja hyvinvointi -verkkovalmennuksessamme, jonka asiantuntijatiimiin Maria Rautava kuuluu. 

Nordic Fit Mama
Nordic Fit Mama


Leave a comment

Comments will be approved before showing up.


Also in Nordic Fit Mama Hyvinvointikirjasto

Arkiruokahaaste
Arkiruokahaaste

by Riina Laaksonen September 08, 2019 3 min read

Ruuhkavuosiarjessa tulee välillä mentyä siitä yli, missä aita on matalin. Käytännössä meidän perheen kohdalla se tarkoittaa aina välillä valmisruokia. Ystäväni haastoi minut pitämään viikon mittaisen arkiruokahaasteen. Haasteen tavoite oli tehdä joka päivä itse ruoka.

Lue lisää
Venlan tarina - oman hyvinvoinnin perustuksia etsimässä
Venlan tarina - oman hyvinvoinnin perustuksia etsimässä

by Nordic Fit Mama August 29, 2019 2 min read

Rauhallisesta alusta huolimatta alkoi mieleen hipiä ajatus siitä, ettei kaikki ollut kunnossa. Niitä pieniä asioita; Juoksupolulla kipeytyvätkin jalkojen sijaan alavatsan lihakset. Kummitytön kanssa trampoliinilla pomppiessa luovuttaa muutaman hypyn jälkeen, koska ei uskalla ottaa sitä riskiä, että lirahtaa. Raskauden aikaiset alaselkävaivat jatkuivat ja pahenivat.
Lue lisää
Valmistautuminen synnytykseen ja synnytyspelko
Valmistautuminen synnytykseen ja synnytyspelko

by Nordic Fit Mama August 26, 2019 5 min read

Odotatko tulevaa synnytystä malttamattomana, mutta toisaalta pelonsekaisin tuntein? Jokainen tuleva äiti ja isä jännittää synnytystä on perheeseen syntymässä esikoinen tai sisaruksia. Parhaimmillaan synnytys voi olla antoisa, ajoittain vaativa ja vaikeakin kokemus, joka voimaannuttaa niin naisena kuin äitinä. Synnytykseen liittyvä jännitys on normaali tunne ja jopa hyödyllinen, koska se nostaa naisen adrenaliinitasoa ja auttaa valmistautumaan synnytykseen ja synnytyksestä selviytymiseen. On tavallista, että myös isät tuntevat pelkoa raskauden alussa ja synnytyksen lähestyessä. 
Lue lisää

Liity Nordic Fit Mama yhteisöön