by Riina Laaksonen July 01, 2019 2 min read

Seksuaalisuus on toiveaihe valmennuksissamme ja se koskettaa varmasti jokaista äitiä ja vanhempaa vauva-arjessa. Seksuaalisuus on tärkeä osa parisuhdetta ja siihen heijastuvat hyvin voimakkaasti niin kehon kuin mielenkin hyvinvointi, jonka vuoksi se on luonnollinen osa valmennuksiamme.

Muuttuneella kehonkuvalla ja mahdollisesti kovia kokeneilla kudoksilla sekä hormonien vaikutuksella on kaikilla oma vaikutuksensa seksuaalisuuteen ja seksielämään, jotka on hyvä huomioida. Monesti jo asioiden tiedostaminen auttaa ja kun oman asioiden päässä pyörittelyn sijaan pääsemme vielä jakamaan mieltä askarruttavat tai myllertävät asiat kumppanin kanssa, saattaa tuntua siltä kuin taakka putoaisi hartioilta. 

 

Pikkulapsiarki koettelee parisuhdetta

Etenkin pikkulapsiarki on parisuhdetta ja sen seksuaalisuutta koetteleva vaihe. Jo uuden vauvan, persoonan tulo perheeseen muuttaa sen dynamiikkaa. Synnyttäneelle äidille tilanne on myös uusi kehollisesti. Oma keho saattaa tuntua hyvinkin vieraalta eikä kehosta huolehtimiseen aina riitä aikaa tai voimia. Etenkin jos nainen itse ei koe omaa kehoaan viehättäväksi ja hyväksytyksi, on sitä vaikea hyväksyä myöskään kumppanilta. Sen vuoksi naisen on hyvä tutustua omaan, muuttuneeseen kehoonsa myös itse ja hyväksyä se tosiasia, että jokainen raskaus ja synnytys muokkaa kehoa. Toki itse voi vaikuttaa jonkin verran siihen, mitkä muutokset jäävät pysyviksi, mutta on muistettava oman jaksamisen rajat ja oltava itselle armollinen. Älä siis vaadi itseltäsi tai keholtasi liikaa tai liian pian. 

 

Läheisyys, kosketus ja arkihellyys

Koska pikkulapsivaihe saattaa olla hyvinkin stressaavaa, kiireistä ja vähäunista aikaa elämässä, on usein parisuhteessa seksiä tärkeämpää läheisyys ja toisen huomioon ottaminen. On tavallista, että seksuaalinen halu voi tässä elämänvaiheessa olla pareilla hyvinkin eritasoista. Seksistä puhuminen parisuhteessa on tärkeää molemmin puolisen tyytyväisyyden kannalta. On hyvä muistaa, että seksin ”puute” parisuhteessa on ongelma vain jos se parille tai sen jommallekummalle osapuolelle on ongelma. Mikäli molemmat osapuolet suhteessa ovat tyytyväisiä, niin asiat ovat kunnossa. Ei ole mitään standardia tai keskivertoa, minkä mukaan seksielämää tulee elää.

Kuuntele minun ja lääkärikeskus Mehiläisen seksuaalineuvoja ja terveydenhoitaja, Anne Paseniuksen, keskustelu seksuaalisesta halusta ja sen puutteesta sekä siitä, millä tavalla näitä asioita olisi hyvä lähestyä ja mihin Anne useimmiten vastaanotollaan törmää.

Alla viisi vinkkiämme seksuaaliseen haluun ja/tai sen puutteeseen suhtautumiseen pikkulapsivaiheessa.

Annen ja Riinan viisi vinkkiä:

  1. Avoin puhuminen ja kommunikaatio

  2. Tutustu itseesi ja arvosta itseäsi

  3. Älä vaadi itseltäsi liikaa
  4. Ole armollinen itseäsi ja elämäntilannettasi kohtaan

  5. Tiedosta, että pikkulapsiaika on ohimenevä vaihe

Saimme Treeni, ravinto ja hyvinvointi -valmennukseemme mukaan kaksi aihealueen asiantuntijaa; seksuaaliterapeutti Pauliina Flangin ja terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Anne Paseniuksen. Olen tästä huippuiloinen! Aiheet, joita Annen ja Pauliinan kanssa käsittelemme on koottu suoraan valmennustemme palautteista, useimmiten kysytyistä kysymyksistä sekä Annen ja Pauliinan vastaanotoilta. Valmennuksessa käsittelemme mm.

  • seksuaalista halua ja sen puutetta ja entä jos halut eivät kohtaa
  • kivun vaikutusta seksuaalisuuteen
  • kuinka olla yhtä aikaa nainen, kumppani ja äiti
  • milloin on hyvä aika aloittaa seksi synnytyksen jälkeen
  • muuttunut alapää synnytyksen jälkeen
  • peloista puhuminen, turvallisuus ja luottamus

Valmennuksessa lisäksi lihaskunto- ja keskivartalotreenejä sekä ohjeita terveelliseen ruokavalioon ja synnytyksen jälkeiseen painonhallintaan. 

Riina Laaksonen
Riina Laaksonen


Leave a comment

Comments will be approved before showing up.


Also in Nordic Fit Mama Hyvinvointikirjasto

Arkiruokahaaste
Arkiruokahaaste

by Riina Laaksonen September 08, 2019 3 min read

Ruuhkavuosiarjessa tulee välillä mentyä siitä yli, missä aita on matalin. Käytännössä meidän perheen kohdalla se tarkoittaa aina välillä valmisruokia. Ystäväni haastoi minut pitämään viikon mittaisen arkiruokahaasteen. Haasteen tavoite oli tehdä joka päivä itse ruoka.

Lue lisää
Venlan tarina - oman hyvinvoinnin perustuksia etsimässä
Venlan tarina - oman hyvinvoinnin perustuksia etsimässä

by Nordic Fit Mama August 29, 2019 2 min read

Rauhallisesta alusta huolimatta alkoi mieleen hipiä ajatus siitä, ettei kaikki ollut kunnossa. Niitä pieniä asioita; Juoksupolulla kipeytyvätkin jalkojen sijaan alavatsan lihakset. Kummitytön kanssa trampoliinilla pomppiessa luovuttaa muutaman hypyn jälkeen, koska ei uskalla ottaa sitä riskiä, että lirahtaa. Raskauden aikaiset alaselkävaivat jatkuivat ja pahenivat.
Lue lisää
Valmistautuminen synnytykseen ja synnytyspelko
Valmistautuminen synnytykseen ja synnytyspelko

by Nordic Fit Mama August 26, 2019 5 min read

Odotatko tulevaa synnytystä malttamattomana, mutta toisaalta pelonsekaisin tuntein? Jokainen tuleva äiti ja isä jännittää synnytystä on perheeseen syntymässä esikoinen tai sisaruksia. Parhaimmillaan synnytys voi olla antoisa, ajoittain vaativa ja vaikeakin kokemus, joka voimaannuttaa niin naisena kuin äitinä. Synnytykseen liittyvä jännitys on normaali tunne ja jopa hyödyllinen, koska se nostaa naisen adrenaliinitasoa ja auttaa valmistautumaan synnytykseen ja synnytyksestä selviytymiseen. On tavallista, että myös isät tuntevat pelkoa raskauden alussa ja synnytyksen lähestyessä. 
Lue lisää

Liity Nordic Fit Mama yhteisöön