by Riina Laaksonen December 03, 2018 2 min read

Jopa 60% hiljattain synnyttäneistä naisista kärsii vatsalihasten erkaantumasta ja vielä yksi kolmasosa naisista noin vuoden kuluttua synnytyksestä. *

Raskauden aikana syvät vatsalihakset, koko vatsakalvo ja jännesauma venyvät samaa tahtia kuin vatsa kasvavaa. Samaan aikaan suorat vatsalihakset erkaantuvat vatsan eri puolille ja niiden välissä oleva valkoinen jännesauma (linea alba) levenee.

Alla näet kuvan siitä, miltä erkaantumasta kärsivän vatsa saattaa näyttää.

suorien vatsalihasten erkauma

Jos synnytyksen jälkeen suorat vatsalihakset eivät palaudu entiselleen, vaan niiden väliin jää “tilaa”, syvien vatsalihasten aktivointi on heikentynyt sekä lihasjäntevyys alhainen, kutsutaan tilaa suorien vatsalihasten erkaantumaksi. Lue lisää suorien vatsalihasten erkaantumasta ja sitä kuntouttavista harjoituksista.

Vatsalihasten erkaantuman kuntoutus

Vatsalihasten erkaantuman kuntouttamiseen voidaan vaikuttaa radikaalisti oikeanlaisella harjoittelulla. Spontaani palautuminen tapahtuu noin vuoden kuluessa synnytyksestä, joten malttia treenaamiseen ja palautumiseen.

Liian nopea ja vääränlainen treeni voi olla kohtalokasta vatsalihasten palautumiselle, jonka vuoksi erkaantuma kannattaa itse testata ennen treenin aloittamista ja joka tapauksessa on hyvä aloittaa vatsalihasten treenaus lempeämmillä, aktivoivilla vatsalihasliikkeillä, kuten me Kuntouta keskivartalo -valmennuksessa teemme.

Suorien vatsalihasten erkaantuman testaaminen

Kotioloissa voit testata suorien vatsalihasten erkaantuman seuraavasti:

  1. Käy lattialle selinmakuulle. Koukista polvet ja rentouta vatsan lihakset.
  2. Nosta pää ja yläselkä ylös lattiasta.
  3. Tunnustele sormilla vatsan keskiosaa, suorien vatsalihasten väliä, lähtien rintalastan alapuolelta kulkien aina alas häpyluuhun saakka. Testaa, kuinka syvälle sormet painuvat ja kuinka leveä tämä syvennys on. Normaalitilassa vatsalihasten välissä syvennys on n. korkeintaan 1- max 2 cm.

Jos useampi sormi uppoaa vierekkäin vatsaan ja/tai tunnet suorien vatsalihasten reunat kaukana toisistaan, on sinulla erkaantuneet vatsalihakset ja on erittäin suositeltavaa tehdä kuntouttavia harjoituksia. Samoin jos suorien vatsalihasten välissä oleva linea alba tuntuu pehmeältä ja ei-kimmoisalta.

79% tyytymättömiä omaan ulkonäköönsä

Ulkonäköäkin enemmän vatsalihasten erkaantuma vaikuttaa kehon toimintaan. Jos keho ei toimi kuten pitäisi, vaikuttaa se mm. itsetuntoon sekä siihen, millaisena itsemme näemme. Tämä asia edelleen vaikuttaa siihen millaisena muut näkevät meidät.

Jos omaan kehoon ei voi luottaa ja pelkää esimerkiksi lirahtelua, saattaa se estää meitä nauttimasta monista arjen tilanteista. Lisäksi jos kärsimme jatkuvasta kivusta, saavat aivomme myös jatkuvaa epämukavuuden signaalia, jolloin on mahdotonta olla parhaimmillaan.

Eroon selkäkivuista ja oma keho taas itselle

Erkaantuma on riskitekijä mm. erilaisille selkävaivoille sekä huonolle ryhdille. Lisäksi suorat vatsalihakset suojaavat keskivartaloamme ja sisäelimiämme sekä tärkeitä, suuria verisuonia, jotka kulkevat keskikehossa.

Jos tunnet vatsassasi erkaantumaa (yleisimmin erkaantuma on navan alueella sekä sen ylä- ja alapuolella), voit aloittaa kuntouttavat vatsalihasliikkeet ja testata jälleen uudelleen, säännöllisen harjoittelun jälkeen muutaman viikon päästä onko tilanne muuttunut ja erkaantuma pienentynyt (teemme tämän yhdessä Kuntouta keskivartalo -verkkovalmennuksen aluksi ja lopuksi ja on ihan mahtavaa, että joka kerta valmennuksessa on myös äitejä, jotka saavat erkaantumansa kokonaan kuntoutettua!).

Parhaiten huolehdit lapsistasi huolehtimalla myös itsestäsi ja olemalla tyytyväinen, tasapainoinen vanhempi. Tämä auttaa myös kohtaamaan lapsen tarpeet parhaalla mahdollisella tavalla.

 

* Lähde: Diastasis recti abdominis during pregnancy and 12 months after childbirth: prevalence, risk factors and report of lumbopelvic pain

 

Riina Laaksonen
Riina Laaksonen



Also in Artikkelit

Petran tarina - kaksosten äitikin ehtii jumpata
Petran tarina - kaksosten äitikin ehtii jumpata

by Nordic Fit Mama August 19, 2019 2 min read

Olen Petra, 27-vuotias esikoiskaksosten äiti. Taustalta löytyy nuoruuden 13 vuoden taitoluistelu-ura, mutta 20 ikävuoden jälkeen varsinaista treenaamista ei ole ollut, vain hyötyliikuntaa ja koiran kanssa ulkoilua. Aiemmin kärsin kipeästä selästä enkä kovien kipujen vuoksi voinut tehdä vaunulenkkejä. Nykyään lenkkeillessäni selkäni ei enää jumiudu niinkuin aiemmin. Uskon lantionpohjan lihasten vahvistumisen olleen siihen iso apu.
Lue lisää
Lääkärin näkökulma - Heikentynyt lantionpohja altistaa laskeumalle ja aiheuttaa monenlaista vaivaa
Lääkärin näkökulma - Heikentynyt lantionpohja altistaa laskeumalle ja aiheuttaa monenlaista vaivaa

by Nordic Fit Mama July 11, 2019 4 min read

Lantionpohjan ongelmien syntymisen ehkäisy ja jo ilmenneiden ongelmien hoito on erittäin tärkeää, sillä tiedetään hyvin, että lantionpohjan vaivat voivat merkittävästi laskea naisen elämänlaatua ja työkykyä. Lantionpohjan vaivat myös usein rajoittavat naisen aktiivisuutta muillakin elämän osa-alueilla (esim. urheiluharrastukset ja seksielämä).
Lue lisää
Seksuaalisuus pikkulapsiaikana
Seksuaalisuus pikkulapsiaikana

by Riina Laaksonen July 01, 2019 2 min read

Pikkulapsiarki on parisuhdetta ja sen seksuaalisuutta koetteleva vaihe. Uuden vauvan tulo muuttaa perheen dynamiikkaa. Synnyttäneelle äidille tilanne on myös uusi kehollisesti. Oma keho saattaa tuntua vieraalta eikä kehosta huolehtimiseen aina riitä aikaa tai voimia. Etenkin jos nainen itse ei koe omaa kehoaan viehättäväksi ja hyväksytyksi, on sitä vaikea hyväksyä myöskään kumppanilta. 
Lue lisää

Liity Nordic Fit Mama yhteisöön