by Riina Laaksonen February 04, 2019 2 min read

Jos keskivartalon lihakset eivät ole kunnossa ja vartalo ei tunnu omalta, on sillä suuri vaikutus siihen, millainen olo meillä on itsestämme. Jos tunnemme olomme joksikin muuksi kuin omaksi itseksemme omassa vartalossamme, heijastuu se luonnollisesti myös siihen, kuinka seksuaalisiksi itsemme miellämme tai kuinka koemme toisen ihmisen kosketuksen.

seksi synnytyksen jälkeen

Raskaus, synnytys ja mahdollinen iso leikkaus (jos synnytit sektiolla) sekä imetys ovat kaikki isoja asioita, joilla on suuri vaikutus maisen kehoon ja kehonkuvaan. Aina kehon muutoksia ei ole helppo hyväksyä.  

Lantionpohjan lihasten vaikutus seksielämään

Lantionpohjan lihasten ja syvien vatsan lihasten kunto vaikuttaa seksielämään monella tavalla. Jos hermotus on heikentynyt, esim. leikkauksen, arpikudoksen tai muun vaurion johdosta, saattaa tuntoaistikin poiketa normaalista. Jos lantionpohjaan ei saada kunnon kontrollia, tai siellä on jatkuva jännitys päällä, vaikuttaa sekin siihen, kuinka tunnemme. Jatkuvasti jännittynyttä lantionpohjaa voi verrata esim. puutuneeseen raajaan, jos makaamme kätemme päällä niin, että käsi puutuu, tuntuu se tunnottomalta ja sitä on vaikea hallita.

Lue lisää lantionpohjan tehtävistä ja vaikutuksesta seksielämään sekä 7 myyttiä lantionpohjan lihaksista Mehiläisen blogista. 

lantionpohjan lihakset ja seksi

On todettu, että lantionpohjan lihaksia harjoittamalla voidaan estää lantion pohjan veltostumista, sillä treenaamattomat lihakset alkavat heikentyä. Lihasten harjoittelu lisää myös seksuaalista kiihotusta ja mielihyvän tunnetta, sillä emättimen supistaminen yhdynnän tai itsetyydytyksen aikana onnistuu paremmin vahvojen lantionpohjan lihasten avulla.

Yhtä tärkeää kuin harjoittelu on myös lantionpohjan lihasten rentouttaminen. Stressi ja liika tai liian kova harjoittelu saattavat johtaa liian kireisiin lantionpohjan lihaksiin. Joten äidit, yhtä tärkeää kuin saada lantionpohjan harjoitukset osaksi jokaista päivää, on ottaa päivään myös rentoutushetkiä.

Usein törmäämme Kuntouta keskivartalo -verkkovalmennuksessamme siihen, että lantionpohja on liian kireä. Jos haluat oppia lantionpohjan lihasten treeniä ja rentoutusta sopivassa suhteessa, lämpimästi tervetuloa mukaan valmennukseen!

"Kuntouta keskivartalo -valmennuksen seurauksena selkäkivut ja virtsankarkailut katosivat ja bonuksena seksielämäni parani parantuneen lantionpohjan lihasten kunnon myötä. Olen todella iloinen ja kiitollinen!"

- Mira, lapset 5v ja 2v

 

Riina Laaksonen
Riina Laaksonen



Also in Artikkelit

7 faktaa erkaantumasta
7 faktaa erkaantumasta

by Riina Laaksonen May 13, 2019 2 min read

Tiedon lisäännyttyä on helpompi tehdä kuntoutumisen kannalta oikeita valintoja ja välttää sellaista, joka saattaa aiheuttaa keholle hallaa. Olisin toivonut saavani tämän tiedon jo raskausaikana, jonka vuoksi toivon tämän tavoittavan mahdollisimman monta äitiä, äitien kanssa työskentelevää ja äidiksi tulevaa.

Lue lisää
Lantionpohjan treeni synnytyksen jälkeen + tunnistamisharjoitus
Lantionpohjan treeni synnytyksen jälkeen + tunnistamisharjoitus

by Riina Laaksonen March 05, 2019 2 min read

Usein naisilla on kiire päästä treenaamaan raskauden ja synnytyksen jälkeen. Paras tapa aloittaa on lantionpohjan lihasten aktivointi. Vaikka kiire entisiin treeneihin olisi kova, pidemmällä tähtäimellä paras (ja nopein!) tapa saavuttaa aiempi treenirytmi on edetä pikkuhiljaa, aloittaen lantionpohjasta ja syvistä keskivartalon lihaksista.

 

Lue lisää
Eroon virtsankarkailusta
Eroon virtsankarkailusta

by Riina Laaksonen January 21, 2019 2 min read

Synnytyksen jälkeinen virtsankarkailu, tiputtelu tai lirahtelu on aihe, mistä mielummin vaietaan. Se on epämukavaa, hävettävää ja vaikuttaa luonnollisesti naisen itsetuntoon. On ikävää varustautua lenkille lähtiessä pikkuhousunsuojalla ihan vaan varmuuden vuoksi
Lue lisää

Liity Nordic Fit Mama yhteisöön