Lantionpohjan treeni synnytyksen jälkeen + tunnistamisharjoitus

Lantionpohjan treeni synnytyksen jälkeen + tunnistamisharjoitus

by Riina Laaksonen March 05, 2019 2 min read

Usein naisilla on kiire päästä treenaamaan raskauden ja synnytyksen jälkeen. Paras tapa aloittaa on lantionpohjan lihasten aktivointi. Vaikka kiire entisiin treeneihin olisi kova, pidemmällä tähtäimellä paras (ja nopein!) tapa saavuttaa aiempi treenirytmi on edetä pikkuhiljaa, aloittaen lantionpohjasta ja syvistä keskivartalon lihaksista.

 

Read More
Seksi synnytyksen jälkeen

Seksi synnytyksen jälkeen

by Riina Laaksonen February 04, 2019 2 min read

Lantionpohjan lihaksia harjoittamalla voidaan estää lantion pohjan veltostumista, sillä treenaamattomat lihakset alkavat heikentyä. Lihasten harjoittelu lisää myös seksuaalista kiihotusta ja mielihyvän tunnetta, sillä emättimen supistaminen yhdynnän tai itsetyydytyksen aikana onnistuu paremmin vahvojen lihasten avulla.
Read More
Eroon virtsankarkailusta

Eroon virtsankarkailusta

by Riina Laaksonen January 21, 2019 2 min read

Synnytyksen jälkeinen virtsankarkailu, tiputtelu tai lirahtelu on aihe, mistä mielummin vaietaan. Se on epämukavaa, hävettävää ja vaikuttaa luonnollisesti naisen itsetuntoon. On ikävää varustautua lenkille lähtiessä pikkuhousunsuojalla ihan vaan varmuuden vuoksi
Read More

Kuinka pian voi aloittaa harjoittelun synnytyksen jälkeen

Kuinka pian voi aloittaa harjoittelun synnytyksen jälkeen

by Riina Laaksonen December 14, 2018 4 min read

Lantionpohjan lihasharjoitteita voi ja kannattaa aloittaa tekemään mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen, jo synnytyssairaalassa! Muuten treenaamisen aloittamiseen liittyy paljolti synnytystapa, aiempi aktiivisuus, millainen treeni on mielessä ja yhtä ainoaa vastausta on siis mahdoton antaa. Jokainen nainen, raskaus ja synnytys ovat yksilöllisiä.
Read More
Suorien vatsalihasten erkaantuman testaaminen

Suorien vatsalihasten erkaantuman testaaminen

by Riina Laaksonen December 03, 2018 2 min read

Raskauden aikana syvät vatsalihakset, koko vatsakalvo ja jännesauma venyvät samaa tahtia kuin vatsa kasvavaa. Samaan aikaan suorat vatsalihakset erkaantuvat vatsan eri puolille ja niiden välissä oleva valkoinen jännesauma (linea alba) levenee. Jos synnytyksen jälkeen suorat vatsalihakset eivät palaudu entiselleen, vaan niiden väliin jää rako, kutsutaan tilaa suorien vatsalihasten erkaantumaksi.
Read More
Lantionpohjan lihakset, vatsalihakset ja seksi

Lantionpohjan lihakset, vatsalihakset ja seksi

by Riina Laaksonen November 15, 2018 2 min read

Lantionpohjan lihasten ja syvien vatsan lihasten kunto vaikuttaa seksielämään monella tavalla. Jos hermotus on heikentynyt, esim. leikkauksen, arpikudoksen tai muun vaurion johdosta, saattaa tuntoaistikin poiketa normaalista. Jos lantionpohjaan ei saada kunnon kontrollia, tai siellä on jatkuva jännitys päällä, vaikuttaa sekin siihen, kuinka tunnemme.
Read More

Vatsalihakset ja treeni synnytyksen jälkeen – kuinka kuntouttaa vatsalihasten erkaantumaa

Vatsalihakset ja treeni synnytyksen jälkeen – kuinka kuntouttaa vatsalihasten erkaantumaa

by Riina Laaksonen October 24, 2018 3 min read

Sain kaksi lasta pienellä ikäerolla, viimeisimmästä synnytyksestäni on nyt kulunut 5 vuotta. Olen aina liikkunut paljon, mutta raskauksien välissä en käytännössä treenannut yhtään. Kun taas aloittelin omaa treeniä, tasapaino ja koordinaatio olivat hukassa ja lisäksi tunsin koko ajan, että en voinut luottaa keskivartalooni.
Read More
Suorien vatsalihasten erkauma – mikä se on ja kuinka treenata vatsa kuntoon

Suorien vatsalihasten erkauma – mikä se on ja kuinka treenata vatsa kuntoon

by Riina Laaksonen September 19, 2018 4 min read

Vatsalihasten tehtävä on keskivartalon tuen ylläpitäminen, joten jos vatsalihakset eivät ole kunnossa, keskivartalon tuki on heikkoa, mikä altistaa selkävaivojen lisäksi mm. virtsan- ja ulosteenpidätysongelmille ja laskeumille. Suorien vatsalihasten erkauma saattaa esiintyä jo vuosia sitten synnyttäneillä naisilla, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä vaikuttaa asiaan.
Read More
Kuntouta keskivartalo -kurssin avulla löysin kokonaisvaltaisen hyvän olon

Kuntouta keskivartalo -kurssin avulla löysin kokonaisvaltaisen hyvän olon

by Riina Laaksonen April 13, 2018 3 min read

Oli uskomattoman helpottavaa kuulla, että vaivoihini oli yhteinen nimittäjä: liian aikaisin aloitettu, synnytyksen jälkeinen treeni, siitä johtuva vatsalihasten erkauma ja huonosti kuntoutetut lantionpohjan lihakset. Olin tietämättömänä lähtenyt treenaamaan liian pian synnytyksen jälkeen ja tehnyt liikkeet miten sattuu.
Read More

LEHDISTÖTIEDOTE: Äitien hyvinvointia Suomesta maailmalle

LEHDISTÖTIEDOTE: Äitien hyvinvointia Suomesta maailmalle

by Riina Laaksonen January 03, 2018 2 min read

”Kaikki lähtee omista kokemuksistani ja vatsalihasten erkaantumasta, mitä kuntouttaessani tein kaikki mahdolliset virheet, mitä tehdä voi. Tämän vuoksi haluan nyt viedä tietoa mahdollisimman laajalle.”
Read More

Liity Nordic Fit Mama yhteisöön